* تعریف کلید واژهها
تعریف روخوانی: «خواندن درست و شمرده کلمات و عبارات آیات قرآن مجید با رعایت تلفظ صداهای عربی»
* اهداف
الف) اهداف کلی:
1 – ایجاد علاقه و توانایی خواندن صحیح قرآن کریم و مؤانست با آن در عامّه مردم.
2 – زمینهسازی جهت فراگیری فنون و آموزههای قرآن کریم در عامّه مردم.
ب) هدف رفتاری:
انتظار میرود مخاطبان طرح پس از طی دوره بتوانند کلمات و عبارات قرآن کریم را از روی مصحف شریف به صورت صحیح و شمرده قرائت نمایند.
* چکیده طرح:
بر اساس این طرح پس از تبلیغات، ثبت نام، سطح بندی و کلاسبندی مخاطبان – به تفکیک جنسیت، سطح تحصیلات و محدوده سنی- کلاسهای آموزشی در 23 جلسه ویژه عموم و در 15 جلسه برای افراد مستعد و با تحصیلات بالای دیپلم، در مراکز آموزشی پیش بینی شده برگزار شده و مخاطبان، توانایی خواندن صحیح و شمرده آیات کلام الله مجید را از روی مصحف شریف کسب خواهند نمود. شایان ذکر است سرفصلهای آموزشی این دوره مشتمل بر آشنایی با حروف عربی، حرکات کوتاه و کشیده، علائم سکون و تشدید و تنوین و مد، حروف ناخوانا، قواعد اشباع و خواندن تنوین نزد ساکن و وقف و علائم آن می باشد. به افرادی که حد نصاب آزمون شفاهی پایانی(حداقل نمره 14 از 20 )را کسب نمایند، گواهینامه مربوطه اعطاء خواهد شد.
* مشخصات کلی دوره:
1 – عنوان دوره: آموزش قرائت قرآن کریم (سطح 1) «روخوانی».
2 – مدت دوره: 46 ساعت آموزشی (شامل 23 جلسه آموزشی)
3- شکل دوره: به صورت حضوری (یک تا دو جلسه در هفته). افراد مستعد بدون شرکت در کلاسها میتوانند در آزمونهای پایانی شرکت نموده و در صورت قبولی گواهی مربوطه را دریافت دارند.
4 – مقطع زمانی اجرا: تمامی فصول سال.
5 – پیش نیاز: داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن(در حد دوم ابتدایی).
6 – گستره طرح: سراسر کشور.
7 – محل تشکیل دوره: تمامی اماکنی که امکان تشکیل کلاس در آنجا وجود داشته باشد. (اولویت با مراکز فرهنگی و مذهبی است).
8 – منبع آموزشی دوره: کتب آموزش روخوانی و روانخوانی معتبر طبق جدول مندرج در صفحه 7.
9 – مجری دوره: اداره امور قرآنی استانها و کلیه مؤسسات قرآنی مردمی و یا دستگاههای دولتی.
10 – گروههای هدف (مخاطبان): تمامی علاقمندان به کلام وحی در دو رده سنی بالا و پایین 15 سال به تفکیک جنسیت.
11 – تعداد متعلّمان در هر دوره: حداقل 15 و حداکثر 25 نفر.
تعداد حداقل و حداکثر متعلمان، مربوط به دورههای سهمیهای است و در دورههای خودگردان رعایت تعداد حداقلی ضرورتی ندارد.
12 – ارزش آموزشی: کسب نمره قبولی در این دوره به عنوان «46 ساعت آموزش » محسوب گردیده و به قبولشدگان گواهی پایان دوره اعطاء خواهد شد.
1 – برخورداری از سواد خواندن و نوشتن(در حد دوم ابتدایی).
2 – تعهّد به تمرین، تکرار و حضور به موقع در کلاس.
3- تکمیل و ارائه مدارک لازم جهت ثبتنام که عبارتند از: الف) تکمیل فرم ثبتنام. ب) یک قطعه عکس 4×3.
* محتوای آموزشی:
سرفصلها:
1) الفبای زبان عربی 2) صداهای کوتاه و کشیده 3) علائم ( سکون- تنوین- تشدید- مد ) 4) حروف ناخوانا 5) اشباع و عدم اشباع حرکت هاء ضمیر 6) حروف مقطعه 7) انواع وقف و علائم وقف سجاوندی 8) نحوه خواندن تنوین نزد حرف ساکن
جدول بودجهبندی دروس روخوانی قرآن کریم
با عنایت به این که سطح و آمادگی شرکت کنندگان در دوره از نظر سواد و تحصیلات متفاوت میباشد لذا دو نوع بودجه بندی بصورت: الف) ویژه عموم ب) ویژه افراد مستعد با تحصیلات بالای دیپلم، طراحی و ارائه شده است.جداول بودجهبندی دروس با توجه به تقسیم ساعات آموزشی به دو بخش نظری و عملی (شامل تدریس، کارورزی فردی و جمعی) و بر مبنای کتب معتبر آموزش رو خوانی و روانخوانی،
* آئیننامه برگزاری آزمون پایانی :
در آزمون پایانی، ممتحن دوره، معلم دوره بوده و آزمونها را مطابق دستورالعمل زیر برگزار مینماید.
معلم محترم جهت اخذ آزمون پایانی بر اساس بودجهبندی استفاده شده میتواند یکی از موارد زیر را به اجرا درآورد:
1) برای هریک از شرکت کنندگان در آزمون، حدود (5) سطر از 2 سوره لقمان و یس (جمعاً 10 سطر) که در قالب لوح فشرده قرائت تحقیق درسی استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد یا قرائت استاد محمود خلیل الحصری (به روش مصحف المعلم) ارائه شده، به صورت قرعه از آیات منتخب، مشخص نموده و پس از ارائه فرصت حدوداً 7 دقیقهای (برای پیش مطالعه) آزمون انجام شود.
2) بنا به صلاحدید معلم دوره، از آیات انتهای کتاب روخوانی و روانخوانی نور جهت آزمون پایانی استفاده شود.
* تذکر 1: اخذ آزمون پایانی بعهده معلم دوره میباشد.
* تذکر 2: به منظور حفظ ضوابط و رعایت مقررات آموزشی، ارائه یک نسخه از این آئیننامه (قبل از اخذ آزمون) به معلم محترم الزامی است.
* تذکر3: در آزمون پایانی، ملاک امتیاز دهی، قرائت بصورت کلمه خوانی (با رعایت قواعد مربوط به همزه وصل) بوده و انتظار تلاوت بصورت روانخوانی وجود ندارد.
* تذکر4 : امتیازکل متعلمان از 20 نمره محاسبه خواهد شدکه شامل دو بخش میباشد:
الف) ارزشیابی توسط معلم محترم در طول دوره (5 نمره)
ب) آزمون پایانی از سور مبارکه لقمان و یس (15نمره)